Bachs orgelmesse - som et musikalsk rom for håp
Erling With Aasgård - orgel Bach - Store orgelmesse
Fredsappell ved musiker og pedagog Liv Frengstad
Fredag 25.8 Kl. 12.00 Gratis lunsjkonsert // Rom for håp
Det blir utdrag av Bachs orgelmesse (Clavierübung III) som åpner med det mektige preludiet i Ess-dur og avsluttes med fugen fra samme verk - slik rammes orgelmessens Kyrie og Gloria inn av et av Bachs mest fabelaktige orgelverk - som lik Tranströmers tekst kan "öppna sig valv bakom valv oändligt"
Romanska bågar av Thomas Tranströmer
Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna
i halvmörkret.
Valv gapande bakom valv och ingen överblick.
Några ljuslågor fladdrade.
En ängel utan ansikte omfamnade mig
och viskade genom hela kroppen:
"Skäms inte för att du är människa, var stolt!
Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.
Du blir aldrig färdig, och det är som det skall."
Jag var blind av tårar
och föstes ut på den solsjudande piazzan
tillsammans med Mr och Mrs Jones, Herr Tanaka och
Signora Sabatini
och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.
«Clavierübung III,» er en av Bachs mest eksplisitt «lutherske» komposisjon, og hans største samling av verker for klaviaturinstrument. En viss korrespondanse med Luthers «Deutsche Messe» kan påvises, men samtidig korresponderer verket i liten grad med liturgien i Leipzig, der Bach var kantor på den tiden verket ble til. Et plausibelt forslag, basert på forskning rundt de aktuelle gudstjeneste-ordningene, er at Clavierübung III ikke eksklusivt representerer søndagens hovedgudstjeneste, men en totalitet av denne og Vesperen som ble holdt hver søndags ettermiddag.
Erling With Aasgård vender tilbake til Moss kirke etter flere besøk - sist i forbindelse med Messiaen Consept
Erling With Aasgård vokste opp på Åsskard i Surnadal kommune. Han studerte kirkemusikk ved Konservatoriet i Trondheim i tiden 1984–1989 og deretter under professor Jon Laukvik ved Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart. Tiden i Stuttgart ble avsluttet med diplomeksamen på orgel i 1991 og cembalo i 1995, begge avholdt i Stuttgart. Aasgård avholdt sin debutkonsert i Oslo konserthus i 1991. I 1993–'94 studerte han historiske orgler under Jacques van Oortmerssen ved Sweelinck Conservatorium i Amsterdam, ved siden av private studier hos David Sanger og Nicolas Kynaston i England.Cembaloundervisning hos bl.a. Gustav Leonhardt. Utdannelsen ved Sweelinck Conservatorium ble avsluttet med en konserteksamen i Waalse kerk i Amsterdam i 1993.
I årene 1993–1995 hadde han et stipend fra Deutscher Akademischer Austausch Dienst (DAAD), og i 2002–2005 hadde han et arbeidsstipend fra kulturdepartementet.
Aasgård var domkantor I i Molde domkirke i årene 1997–2007. Han har også vært kantor i Kolbotn kirke, Oppegård kirke, Nidarosdomen, Værnes og Kolstad kirke; og dessuten undervist i orgelspill ved Musikkonservatoriet i Trondheim 1999–2010. Videre har Aasgård hatt konserter i flere land: Sverige, Finland, Danmark, Island, Spania, Tyskland, England, USA og Russland. I Sverige har flere konsertopptak blitt sendt på radio av SR P2. Aasgård har blant annet spesialisert seg i Louis Viernes seks orgelsymfonier (se og hør opptaket fra Nidarosdomen under med en av de andre store franske komponistene).
Fremføring av J. S. Bachs samlede orgelverker og instrumentalsonater på det historiske Wagnerorgelet i Nidarosdomen, og i tillegg en komplett oppføring av J. S. Bachs instrumentalsonater for cembalo i perioden september 2011 til mai 2012. Disse fremføringene ble fordelt over 16 konserter. Han har vært konstituert domorganist i Nidarosdomen inntil nylig.